Formandens beretning 2024, generalforsamling d. 25. februar 2024 kl. 18:00.
Indledning
Samlet set har vi haft et godt og fremgangsrigt år i Korup Gymnastik. Vi har oprettet nye hold og haft meget stor medlemstilgang.
Generalforsamling
I forbindelse med vores generalforsamling 29. februar 2024 blev bestyrelsen genvalg. Vi udvidede bestyrelsen til 12 medlemmer og bød velkommen til Berit Hjort og Stine Daugaard.
Bestyrelsesmedlemmer: Anne Grethe Sø Nørlev Jensen, Brian Frederiksen, Anette Boe, Kenneth Sæderup Pedersen, Claus Nørlev Jensen, Gitte Pedersen, Stine Kilde Kristensen, Melanie Raabjerg, Maria Møller, Stine Daugaard.
Suppleanter: Mikael Fogt og Berit Hjort.
Revisorer: Jens Sørensen og Inge M. Nielsen.
Revisorsuppleant Sanne Toftegård.
DGI Forårsopvisning
Vi afholdte DGI Forårsopvisning lørdag d. 16. marts 2024. Forud for DGI-dagen havde vores stævneansvarlige Sara Boe og Mille Sø Nørlev Jensen deltaget i møder og stået for det store koordinerende arbejde.
På dagen deltog 683 gymnaster på 15 hold og 379 betalende tilskuere havde fundet vej til KKIC. Dagen bød på mange spændende rytmeserier, spring, dans og ball-stick. Vi havde besøg af UBBY idrætsefterskoles elevhold, Sdr. Nærå efterskoles elevhold, Bernsholdet og Vesterholdet.
Af foreningens egne hold deltog Magic Moves og Spring/rytmemix 4-8. Klasse.
Dagen var fyldt med opvisninger fra gymnaster i alle aldersgrupper og fra mange foreninger fra hele Fyn. Et stort antal af vores egne instruktører hjalp til med stort og småt i hallen hele dagen. Det var med til at skabe en rigtig god stemning mellem foreningens frivillige og vi nød at vi i fællesskab kunne være med til at danne ramme om et gymnastikarrangement for gymnaster fra hele Fyn.
Gymnastikdag
Søndag d. 17. marts 2024 blev der afholdt Gymnastikdag i KKIC. Allerede dagen før havde oppyntningsudvalget været på færde og havde pyntet hallen festligt op med balloner, grene, flag, vimpler. Korup Gymnastiks måde at byde velkommen til både gymnaster og publikum.
Vores stævneansvarlige Stine Kilde og Maria Møller havde inden arrangementet deltaget i møder og stået for det store koordinerende arbejde. Blandt andet blev der afholdt instruktørmøde i januar, hvor alle foreningens instruktører havde mulighed for at bidrage med hvad dette års gymnastikdag skulle indeholde.
Vi købte igen i år t-shirts og dragter til de hold der deltog i opvisningen. Det blev et festligt syn i alle regnbuens farver.
Vi mødtes først i hal 2 hvor Anna Boe fra børneholdet Rytmetroldene stod for fælles opvarmning. Herefter begyndte vi med fælles indmarch, hvor Thomas Raabjerg, Anna Boe og Emilie Hahn Clausen bar foreningens faner.
Vi havde til dette års Gymnastikdag 12 hold på gulvet og 443 betalende publikummer. Publikum tog godt imod alle fremmødte gymnaster og gjorde alt, hvad de kunne for at bakke op om gymnastikken. Som noget nyt deltog voksenholdet Crossdance i opvisningen. Det var dejligt at både børne- og voksenhold havde lyst til at deltage. Vi oplever hvert år medlemstilgang på de hold, der deltager i opvisningen. Det er en god måde at vise de fremmødte hvilken bredde af hold Korup Gymnastik tilbyder.
Midt i opvisningen inviterede vi alle børn ind på gulvet hvor de kunne lege på foreningens redskaber.
Dagen blev afsluttet med en festlig opvisning af stort hold af foreningens egne instruktører under ledelse af Mazha, Tilde og Klaudia fra danseholdet Magic Moves.
Vi fejrede i år vi 8 jubilarer: Mikael Fogt 5 år, Eva Thaulov 5 år, Mille Sø Nørlev Jensen 10 år, Else Lysemose 40 år, Bitten Sigvardt 40 år, Ulla Lohmann Sørensen 45 år, Mette Nørgaard Greve 25 år og Gitte Madsen 30 år. Desuden havde vi indstillet Mette Greve og Gitte Madsen til en sølvnål, som de fik tildelt ved fejringen. En god tradition i Korup Gymnastik, hvor vi hylder de frivillige instruktører og bestyrelsesmedlemmer for deres store arbejde.
Efter dagens opvisninger mødtes 73 instruktører, bestyrelsesmedlemmer og frivillige hjælpere og deres familier til fællesspisning i Bevægelsesrummet i KKIC. En rigtig dejlig måde at afslutte dagen på.
Sommergymnastik
I 2024 havde vi et meget bredt sommergymnastikprogram med 9 hold. Denne gang med både voksen- og børnehold. Der var dette år Cirkeltræning torsdag og lørdag, Familiegymnastik, Floorball, Jumping Fitness mandag og onsdag, Formiddagsyoga, Aftenyoga og Stavgang.
Vintersæson 2024/2025
Vintersæsonen blev skudt i gang med et instruktørmøde i august med mange fremmødte. En del af mødet blev brugt på at rydde op og rengøre vores mange redskabsrum. Efter det var der informationer om den kommende sæson og praktiske opgaver blev løst. 1. september startede vi op med 31 hold, 10 børnehold og 21 voksenhold. En fremgang på 6 hold sammenlignet med sidste år.
Til vores generalforsamling blev der efterspurgt hold for seniorer om formiddagen. Det var i den forbindelse lykkedes os at skaffe instruktører til Seniorlinedance, Senior Crossdance, Stoleyoga og Formiddagsyoga om mandagen. Vi kunne i år også byde velkommen til flere nye børnehold. Springholdet Powerpiger 4-6 år og danseholdet Minidanserne 2.-3. klasse.
Udover dette kunne vi i år byde velkommen til Rytmisk Gymnastik for kvinder som er nyt opvisningshold, der udover at deltage i vores egen gymnastikweekend i marts skal opvise til Landsstævnet i Vejle 2025.
Vi er stolte over at det er lykkedes os at fastholde de fleste af vores instruktører og at det samtidig er lykkedes os at tiltrække nye instruktører og hjælpeinstruktører til foreningen.
Det er vores instruktører, der skaber foreningen og det er klart deres fortjeneste, at vi nu har 602 medlemmer. Vi fortsætter på denne måde vores store fremgang og kan i år byde 163 nye medlemmer velkommen i Korup Gymnastik.
Boldbanden
Vores samarbejde om Boldbanden er fortsat i denne sæson. Holdet havde i efteråret 19 tilmeldte familier på holdet. Desværre kunne vi igen i år ikke få en træningstid i KKIC og holdet har derfor fortsat trænet i Ubberud Hallen. Vi vil fortsat søge tider til holdet i Korup, da vi mener at holdet hører til her.
Korup Fodbold, Korup Badminton, Korup Håndbold og Korup Gymnastik deltager i samarbejdet og Thomas Raabjerg har i denne sæson været instruktør for holdet. Vi leder fortsat efter en hjælpeinstruktør til holdet.
Lørdag formiddag mødes familier med børn i alderen 3-5 år. Der er fortsat enighed om at ingen afdelinger skal tjene penge på projektet og et evt. overskud skal gå til Hovedbestyrelsen. Korup Gymnastik varetager den administrative opgave med kontrakter, kontingenter og regnskab for holdet.
Linedance
I oktober 2024 blev der afholdt Linedancetræf i KKIC med 166 deltagere. Der blev danset, grinet og snakket og deltagerne havde en god dag. Arrangørerne har givet udtryk for stor glæde over at der er styr på tingene i KKIC og at personalet er meget hjælpsomme.
I januar 2025 har de også et træf, og de glæder sig til endnu en dejlig dag i hallen.
Redskaber
Vi har i denne sæson købt mange redskaber til gavn og glæde for vores gymnaster og deres instruktører. Vi har købt: Hexagonvægte i forskellige vægtklasser, børnevimpler, 200 plastikbolde, 18 fodbolde til Boldbanden, kegler til Boldbanden, Therabands, 11 x 0,5kg håndvægte, 50 tæppefliser, luftkile
og to træningsbænke.
Velfærdens fundament
I forbindelse med Velfærdens fundament er det lykkedes bestyrelsen at sætte renovering af Gymnastiksalen på Korup Skole på dagsordenen. I juni måned gik det længeventede arbejde i gang. Først skulle alle foreningens redskaber flyttes til andre lokaler på skolen og de hold der plejer at træne i gymnastiksalen, måtte finde andre lokaliteter. Puls/styrke og Cirkeltræningsholdene har derfor trænet en halv sæson i C2, Det er bare mænd har trænet i Fritidskælderen og Stoleyoga og Hensynstagende yoga har trænet i Motorikkælderen. Det har til tider krævet meget af instruktørerne, men alle har forsøgt at få det bedste ud af situationen. Håndværkerne afleverede projektet i december måned. Der er i salen lagt nyt sportsgulv, sat nye lofter op, nye lamper og kontakter, væggene er malet, isat nye døre, depotet i salen er renoveret og der er etableret et nyt depot i det gamle omklædningsrum. En flok stærke frivillige mødtes 28. december og flyttede alle foreningens redskaber tilbage til gymnastiksalen, hvor de blev rengjort inden de blev stillet ind i depoterne. I forbindelse med renoveringen af Gymnastiksalen har vi indkøbt reoler og diverse indretning til det nye depot.
Instruktørtøj
I 2023 besluttede bestyrelsen at alle instruktører, hjælpeinstruktører og bestyrelsesmedlemmer skulle have nyt træningstøj. Vi indgik samarbejde med firmaet: Sport og Profil. Vi fik alle en grå træningstrøje med lynlås, et par sorte træningsbukser eller shorts og en t-shirt eller tanktop. Alt påtrykt med Korup IF logo, navn og titel. Desværre har der været en del fejl på tøjet og det har været en kæmpe opgave for vores tøjansvarlige at forhandle med firmaet om, hvad der skulle repareres eller ombyttes.
Vi har i 2024 suppleret op til nye instruktører af det samme tøj, men vi er usikre på, om vi ønsker at fortsætte samarbejdet, når foreningen næste gang skal have nyt tøj til foreningens frivillige.
Opvisningsdragter og kontingent
I forbindelse med Gymnastikdagen blev der købt dragter, shorts og t-shirts til de hold der deltog i opvisningen. Vi har gennem de sidste år oplevet en stor stigning i priserne på dragter og t-shirts og vi valgte derfor at hæve kontingenterne på både børne og voksenhold. På børnehold steg kontingentet fra 500 kr. til 625 kr. og på voksenhold steg kontingentet fra 675 kr. til 700 kr.
Mange hold købte i år t-shirts og shorts ved Sport og profil. Desværre oplevede flere hold at størrelserne ikke passede og vi har derfor efterfølgende haft dialog med tøjfirmaet om dette.
Events og arrangementer
Vores springhold: Spring/rytmemix 1.-3. klasse og Spring/rytmemix 4.-7. klasse har i denne sæson haft en ekstratræning. Til ekstratræningerne var der været fokus på træning til årets opvisninger, samvær og hygge.
Det var egentlig meningen, at Spring/rytmemix 4.-7. klasse skulle overnatte i hallen, men grundet de uroligheder KKIC har oplevet om aftenen, blev denne del af ekstratræningen aflyst.
I december måned afholdte Spring/rytmemix 4.-7. klasse og Rytmisk Gymnastik for kvinder miniopvisning for hinanden. Det var spændende at se hvor langt de to hold allerede var nået med deres programmer til opvisningerne.
Julefrokost
Der blev afholdt julefrokost i KKIC. Der var igen i år mange der havde lyst til at deltage i dette års festligheder, og de 16 personer som sad ved Gymnastikafdelingens bord, havde en festlig aften.
Juleafslutning
I december måned blev der blev holdt juleafslutning på holdene. Børneholdene fik igen i år udskåret frugt. Flere voksenhold mødtes også til hyggelig en juleafslutning.
Fondssøgning
Vi har i 2024 søgt Ingeniør´nes Sponsorfond og har modtaget 5000 kr. til indkøb af to nye skumplinte til brug i Gymnastiksalen. Disse penge er med til at gøre en stor forskel for vores frivillige, som på den måde kan få nye redskaber til deres træninger og vores opvisninger.
Kurser
Vi havde ved sæsonstart 37 instruktører og 3 voksne hjælpeinstruktører og 9 hjælpeinstruktører i foreningen. Vi er meget stolte over at det har lykkedes os at tiltrække nye instruktører og samtidig fastholde de frivillige der har været en del af foreningen i mange år. Vi vægter højt at vores instruktører uddannes, så de hele tiden kan få ny inspiration til deres træning. Samtidig vægter vi springsikkerheden højt. Vores instruktører har samlet set deltaget i 25 kurser i denne sæson.
Kommunikation
Vores hjemmeside fremstår fortsat med et professionelt og lettilgængeligt udtryk. Her orienterer vi interesserede om foreningens arbejde, vores instruktører og reklamerer for hold og events som foreningen udbyder. Det er på hjemmesiden, man kan tilmelde sig træning på foreningens hold.
Vi bruger Facebook til at komme i kontakt med medlemmer, instruktører og hjælpeinstruktører. Vi kommer ud til mange med nyheder fra holdene, billeder og invitationer til events. Vores instruktører har grupper, hvor de kommunikerer om træning og opvisning samt deler videoer af opvisningsserier.
Vi har oprettet en Instagramprofil i håb om at ramme nogle af vores yngre medlemmer med nyheder fra foreningen.
Bestyrelsen og vores instruktører bruger Conventus som kommunikationsværktøj, når de ønsker at komme i kontakt med medlemmerne.
Vi bruger fortsat Conventus i forbindelse med vores tilmelding til holdene.
Bestyrelsens arbejdsfordeling
Bestyrelsen løser i hverdagen mange ad-hoc opgaver. Opgaverne kommer både fra instruktørerne, kommunen, DGI og andre samarbejdspartnere. Bestyrelsen har lavet en tydelig ansvars- og opgavefordeling. Vi er enige om, at det fungerer godt. Vi ønsker et bredt samarbejde i afdelingen og vi har flere uundværlige udvalg og arbejdsgrupper.
Vi synes, det er med til at skabe en god ramme for udvikling af vores forening. På denne måde bruger vi vores kræfter hensigtsmæssigt, afholder et minimum af bestyrelsesmøder og vi breder bestyrelsesarbejdet ud til flere personer. Personer med kompetencer, ønsker og idéer til udvikling af foreningen.
Vi mener, at kontingentindtægterne skal tilbage til medlemmerne i form af uddannelse af vores instruktører, indkøb af redskaber, dragter, arrangementer, instruktørpleje og events. Vi forsøger derudover at holde kontingentet og egenbetalingen til events og arrangementer så lav som mulig.
Vi bruger mange kræfter på at fastholde kommunikationen mellem bestyrelsen og instruktørerne, bestyrelsen og medlemmerne, og instruktørerne og medlemmerne. Vi sætter ind på flere fronter. Der bliver løbende arbejdet med hjemmesiden. Vi laver opslag på Facebook. Vi har sendt nyhedsbreve ud til både instruktører og medlemmer over Conventus og vi har afholdt Gymnastikmøder med instruktørerne.
Det er meget vigtigt for os at være i tæt dialog med både instruktører og medlemmer. I har fingeren på pulsen i forhold til hvad der efterspørges og vi vil også meget gerne høre jeres meninger og idéer til nye tiltag, ting der bør afskaffes eller hvad I går og undrer jer over i afdelingen. Det er derfor altid en stor glæde, når der møder mange op til vores instruktørmøder.
Plan for det kommende år
Vi glæder os til det fortsatte arbejde i Korup Gymnastik og vi håber at 2025 byder på meget mere gymnastik.
Vi laver igen i år sommergymnastikhold.
Vi vil fortsætte gymnastikafdelingens udvikling med at kunne tilbyde alsidige aktiviteter og hold, så vi er en forening der rummer flere former for bevægelse.
Vi vil arbejde for at skabe mere sammenhold mellem vores instruktører gennem arrangementer og fælles kurser.
Godtgørelse til instruktører fastholdes i den kommende sæson. Det forventes at kontingenterne fortsætter med 625 kr. for børnehold og 700 kr. for voksenhold.
Afslutning
Tak til alle jer, nye som gamle instruktører og hjælpeinstruktører. I er med til at gøre en forskel i vores lokalsamfund – og det kan ikke anerkendes nok.
Jeg vil gerne slutte af med at takke for det ønske om samarbejde som hele bestyrelsen bliver mødt af. Det gælder både fra medlemmer, instruktører, Korups ildsjæle, Hovedbestyrelsen, KKICs personale, de øvrige afdelinger i KIF og vores eksterne samarbejdspartnere Korup Skole, Fritidsforvaltningen i Odense Kommune og DGI.
På vegne af bestyrelsen, Anne Grethe Sø Nørlev Jensen, Formand for Korup Gymnastik. |